ARHIVIRANJE MODE U FAST FASHION ERI # Vrijednost modnog komada ne proizlazi isključivo iz njegove starosti, već iz spoja nekoliko elemenata

    Pitanje koje se neizbježno nameće, kad je riječ o arhiviranju je - ima li smisla arhivirati brzu modu, je li to uopće moguće i potrebno?

    Što ćemo, i hoćemo li uopće, čuvati od proizvodnje koja je po definiciji zamišljena kao prolazna? Ima li smisla današnje komade brze mode tretirati kao potencijalno vrijedne arhivske objekte ili je riječ o sustavu koji već u startu isključuje dugovječnost?

    Vrijednost arhivskog komada ne proizlazi isključivo iz njegove starosti, već iz spoja nekoliko elemenata: kvalitete materijala i izrade, jasnoće dizajnerske namjere, inovativnosti kroja ili konstrukcije te sposobnosti da svjedoči o određenom trenutku u kulturnoj i industrijskoj povijesti.

    walmart

    Nova uloga kustosa i istraživača modnih arhiva # Između etike, tehničkog znanja i kreativne aktivacije: kako konzervacija promišlja budućnost odijevanja

    Upravo u tom kontekstu postaje vidljiva razlika između današnje brze mode i odjeće proizvedene prije tridesetak godina. Čak i najjednostavniji, svakodnevni komadi iz tog razdoblja često su izrađeni od kvalitetnijih tkanina, s većom pažnjom prema konstrukciji i trajnosti, nego velik dio današnje masovne proizvodnje.

    Brza moda, u svom suvremenom obliku, rijetko ispunjava te kriterije.

    Proizvodni procesi optimizirani za brzinu i cijenu ostavljaju malo prostora za dugotrajnost, a još manje za ideju očuvanja.

    Odjeća se proizvodi za trenutnu upotrebu, s unaprijed ugrađenim rokom trajanja, što je u izravnom suprotnom odnosu s arhivskom logikom, koja pretpostavlja stabilnost, materijalnu otpornost i mogućnost ponovne interpretacije kroz vrijeme.

     

     

    Ipak, to ne znači da ništa iz današnje brze mode neće ući u arhive budućnosti.

    Određeni komadi – osobito oni koji su rezultat specifičnih suradnji, tehnoloških pomaka ili jasno definiranih kulturnih trenutaka – mogu steći arhivsku vrijednost upravo kao dokumenti jednog problematičnog, ali ključnog razdoblja modne povijesti. U tom slučaju, njihova vrijednost neće ležati u kvaliteti izrade, već u sposobnosti da svjedoče o sustavu, njegovim proturječjima i posljedicama.

    Za kustose, istraživače i kolekcionare to otvara novo područje odgovornosti.

     

    Nova uloga kustosa i istraživača modnih arhiva # Između etike, tehničkog znanja i kreativne aktivacije: kako konzervacija promišlja budućnost odijevanja

    Arhiv budućnosti neće se graditi isključivo na temelju estetske izvrsnosti, već i na sposobnosti kritičkog odabira. Čuvati ne znači nužno legitimirati, već razumjeti i kontekstualizirati.

     

     

    U tom smislu, arhiv postaje prostor analize, a ne nostalgije – mjesto gdje se jasno razlikuje ono što je vrijedno očuvanja zbog svoje kvalitete od onoga što se čuva kako bi se razumjela logika jednog vremena.

    Upravo zato pitanje brze mode i arhiva nije pitanje sentimentalnosti, već kriterija.

    Ako je moda dokument društva, tada je i današnja masovna proizvodnja dio te priče.

    No tek će promišljen, selektivan i odgovoran odnos prema onome što čuvamo omogućiti da budući arhivi ne budu puka skladišta viškova, već relevantni izvori znanja o modi, industriji i kulturi u kojoj je nastajala.