TEXTILE ARTIST LENORE TAWNEY # Nit koja se oslobađa: tekstil kao lebdeća linija meditacije u prostoru

    “Vidjeti novi i originalni izraz u vrlo starom mediju, i to ne samo jedan novi oblik, nego potpuno nov u svakom djelu, posve je neočekivano, čudesno i duboko zadovoljavajuće iskustvo.” Agnes Martin o Lenore Tawney, 1961.

    Lenore Tawney (1907–2007) jedna je od ključnih figura fiber arta 1950-ih i 1960-ih, umjetnica koja je otvorila vrata fantastičnom razvoju tekstila u desetljećima nakon njih.

    St. Francis and the Birds 1954.05 2034x2560

    St. Francis and the Bird, 1954; wool; 32 1/2 x 17 1/2 in.; Collection of the Lenore G. Tawney Foundation, New York.

    Njezin rad redefinirao je mogućnosti tkanja i uspostavio novi vizualni vokabular za tekstil: subvertirala je tipičnu tkanu mrežu i osmislila načine oblikovanja koji se oslobađaju tradicionalnih granica razboja.

    Cloud Labyrinth 1983 01 2048x1966

    Cloud Labyrinth, 1983; canvas, and linen; Courtesy of the Lenore G. Tawney Foundation

     

    Tvrdila je da njezina djela trebaju visjeti u prostoru, a ne uz zid, kako bi se u potpunosti istaknula njihova skulpturalnost.

    Rođena 1907. u Lorainu u saveznoj državi Ohio, Tawney se u dvadesetoj godini seli u Chicago, gdje radi kao lektorica u pravnom izdavaštvu.

    Nakon petnaest godina provedenih u gradu počinje pohađati tečajeve na School of the Art Institute of Chicago te Institute of Designu, nasljedniku Novog Bauhausa.

    Waterfall 1974 979x1500

    Waterfall, 1974; linen; 60 x 24 in.; Collection of the Lenore G. Tawney Foundation, New York

    Tamo je učila skulpturu kod Alexandera Archipenka te tkanje kod Marli Ehrman, bivše studentice glasovite Bauhausove radionice tekstila. Prvi razboj kupila je tek u četrdeset i prvoj godini života, a u potpunosti se posvetila tkanju s četrdeset i sedam. Neustrašivo nova životna poglavlja: to je bio njezin rukopis.

    Godine 1957. seli u New York, u zajednicu umjetnika među kojima su bili Ellsworth Kelly, Jack Youngerman, Robert Indiana i Agnes Martin. Ubrzo počinje raditi u sve većem mjerilu, stvarajući monumentalna vlakna visine i do šest metara.

    7. Lenore Tawney The Bride Has Entered 1982

    The Bride Has Entered, 1982

    Djela poput The Bride Has Entered ili impresivne tapiserije Waters Above the Firmament pokazuju kako nit može postati arhitektonska gesta. U paraleli s tim, stvara i nježne, intimno formatirane crteže i kolaže, često u obliku razglednica koje bi slala prijateljima, kao male svjetionike misaonog i duhovnog putovanja.

     Lost and Proud 1957 2048x1353

    Lost and Proud, 1957; linen, silk, and wool; 43 x 51 1/2 in.; Collection of the Lenore G. Tawney Foundation, New York.

    Njezine su viseće strukture poput povučenih poteza u zraku. Konac postaje linija, prostor se pretvara u meditaciju.

     

    U svakom djelu prisutna je duhovnost koja je bila važan dio njezina života: traženje tišine, transcendencije, povezanosti. Kada je 1990-ih počela gubiti vid, nastavila je stvarati uz pomoć asistentice.

     untitled Lekythos 1962 2014x3072

    untitled (Lekythos), 1962; feathers, gold, linen, and silk; 46 1/2 x 29 1/4 in.; Collection of the Lenore G. Tawney Foundation, New York

    “Ne želim raditi ono što već znam. Želim raditi ono što još ne znam.” # TEXTILE ARTIST SHEILA HICKS

     

    ANABEL ZANZE - Slovoenciklopedijske jedinice @ Galerija Kranjčar # autorica stvara vlastitu leksikografiju distopije, svijet u kojem jezik više ne služi komunikaciji, već njezinu izostanku