Izložba "QIPAO i šangajski stil života" # Arheološki muzej u Zagrebu

    Arheološki muzej u Zagrebu, u suradnji s Povijesnim muzejom grada Šangaja, domaćin je izložbe Qipao i šangajski stil života, koja otkriva jednu od najsuptilnijih i najutjecajnijih formi kulture odijevanja žena Kine. Izložba je otvorena od 24. srpnja do 2. rujna 2025. godine.

    mrtiger 5brnhm8g 3Y unsplash

    foto: Unsplash

    U središtu ove izložbe je qipao, elegantna i profinjena haljina koja je odavno prerasla svoju izvornu svrhu te postala snažan simbol kulturnog identiteta, ženske emancipacije i šangajskog modernizma.

    Kroz izložene predmete, fotografije i modne detalje, posjetitelji će moći uroniti u evoluciju qipaoa te istražiti njegovu neprekinutu prisutnost na raskrižju tradicije i suvremenosti.

    Izložba prikazuje bogatstvo oblika, materijala i detalja ove haljine koja je istodobno izraz nacionalnog ponosa i globalne elegancije.

    qipao2

    foto: wikipedia, An exhibition of cheongsam worn by Suzhou pingtan performers

    Povijest i značenje qipaoa

    Qipao (također poznat i kao cheongsam) ženska je haljina koja se razvila početkom 20. stoljeća, nadahnuta tradicionalnom mančuškom odjećom nazvanom qizhuang.

    U početku su je nosile pripadnice visokog društva i društvene elite Šangaja, gdje je doživjela svoj procvat između 1920-ih i 1940-ih godina. Upravo je u tom kontekstu qipao postao vizualna manifestacija emancipacije žena i prihvaćanja modernog, urbanog načina života.

    Iako često doživljavan kao tradicionalna kineska haljina, qipao se kontinuirano prilagođavao duhu vremena, oblikujući se u skladu s promjenama u društvu, modi i tehnologiji.

     

     

     

     

    Njegova sposobnost da ostane relevantan kroz desetljeća svjedoči o njegovoj dubokoj ukorijenjenosti u kineskoj kulturi, ali i njegovoj otvorenosti prema inovacijama.

    Oblikovanje i konstrukcija

    Tipični qipao karakterizira uski kroj koji prati liniju tijela, visoki ovratnik, asimetrično kopčanje (najčešće s lijeva na desno), te prorezi sa strane radi lakšeg kretanja. Često je ukrašen tradicionalnim kineskim čvorovima i dugmadima (pankou), dok se rubovi haljine obrađuju raznim tehnikama obruba poput gun, qian i xiang, koje daju dodatnu estetsku notu, eleganciju i kreativnost odjevnom predmetu.

     

     

     

    Materijali korišteni u izradi variraju, od svile, satena i brokata, do modernijih, lakših tkanina. Osim klasičnih uzoraka, kao što su cvjetni motivi (šljiva, orhideja, krizantema, bambus), qipao često uključuje i elemente kaligrafije i slikarstva, posebno u stilovima iz regije Jiangnan.

    Regionalni stilovi qipaoa

    • Pekinški stil – tradicionalniji i konzervativniji, s bogatijim ukrasima i širokim obrubima.
    • Šangajski stil – progresivan i urbani, s naglaskom na figuri, koristi krojačke tehnike Zapada (npr. krojevi u struku, visoki prorezi), simbolizira oslobođenje žena i modernost.
    • Jiangnanski stil (Su-stil) – estetski suptilan, izrađen od laganih materijala s bogatim vezom, često uključuje ručno oslikane detalje.

     

    Povezanost s mančuškom odjećom

    Korijeni qipaoa leže u odjeći Manchu naroda, posebice u odjevnim predmetima poznatim kao changyi i chenyi, koje su nosile žene carske obitelji tijekom dinastije Qing (1644.–1911.).

    Manchu žene nosile su duge, trapezoidne haljine bez proreza koje su s vremenom, kroz sintezu s han-kineskom estetikom i urbanim šangajskim senzibilitetom, evoluirale u sofisticiraniji oblik poznat kao qipao.

     

     

    Qipao danas kao simbol kulturne baštine

    U suvremenom kontekstu, qipao ostaje važan simbol kulturne baštine i ženstvenosti, prisutan u svečanim prigodama, na modnim pistama i u popularnoj kulturi. Unatoč promjenama u modi i društvenim normama, njegova sposobnost prilagodbe osigurava mu trajno mjesto u kolektivnom pamćenju i identitetu kineskog naroda.

     

    WERNER BRONKHORST i slikarstvo topografije tišine # Post-digitalna osama u valovima plavih nanosa boje

    PAUL POIRET # vizionar raskoši i začetnik suvremene siluete u misiji oslobađanja tijela