Prijava

Prijava

Zaboravljeno Korisničko ime ili Lozinka ?
    ItGirl - fashion lifestyle community & magazineItGirl - fashion lifestyle community & magazine
    • Home
    • NewsFlash
      • Style&GlowStyle&Glow
      • Skin&Glow Skin&Glow
      • Trend&GlowTrend&Glow
      • Go&GlowGo&Glow
    • Kontakt

    "Intimno i javno" # Tragovi svakodnevice, boje tišine: Lina Crnčić-Virant i ženski prostor umjetnosti

    Go&Glow
    07 Studeni 2025

    Lina Crnčić-Virant (Zagreb, 1879. – 1949.) pripada generaciji hrvatskih umjetnica čiji se doprinos tek u novije vrijeme sustavnije prepoznaje i valorizira.

    Njezino stvaralaštvo, oblikovano u prijelomnom razdoblju između 19. i 20. stoljeća, svjedoči o složenom položaju žena u umjetnosti, ali i o trajnoj potrebi da se izražavanje protegne izvan granica tradicionalno dopuštenih uloga.

    20251106 185145 resized

     

    Bila je studentica prve generacije Privremene više škole za umjetnost i obrt, suosnivačica i predsjednica Kluba likovnih umjetnica te Prve privatne umjetničke škole za djevojke.

    U povijesnim izvorima najčešće se spominje kao supruga slikara Mencija Clementa Crnčića, no njezina biografija i opus otkrivaju mnogo širi spektar djelovanja, od slikarstva i ilustracije do dizajna i pedagoškog rada.

    Izložba "Intimno i javno: Lina Crnčić-Virant" otvorena jučer u Muzeju grada Zagreba, čiju koncepciju potpisuje Aneta Barišić, viša kustosica Umjetničkog paviljona u Zagrebu, polazi od razlike između bogate javne aktivnosti umjetnice i nedovoljne istraženosti njezina opusa.

    Izložbeni postav oblikovan je kao dijalog između javno izlaganih djela – portreta, pejzaža i mrtvih priroda – te radova i predmeta koji pripadaju privatnoj sferi svakodnevice.

    20251106 190154 resized

     

    Godine 1904. Lina Crnčić-Virant upisuje Kraljevsku zemaljsku obrtnu školu kao jedna od šesnaest polaznica prve generacije umjetnica kojima je dopušteno da se školuju na dotad isključivo muškoj školi. Profesori su joj bili Josip Bauer, Oton Iveković, Bela Csikos Sessia i Ivan Tišov, postala je sjajna slikarica no unatoć intenzivnoj djelatnosti ostala je na marginama povijesnoumjetničkog fokusa te je do danas primarno zapamćena kao supruga znatno poznatijeg slikara Mencija Clementa Crnčića. Njena izložba otvara se 6. studenog u Muzeju grada Zagreba

    Unatoč intenzivnoj javno-izlagačkoj prisutnosti i angažmanu na zagrebačkoj likovnoj sceni prve polovice 20. stoljeća, Lina Crnčić-Virant pozicionirana je na tzv. perifernoj strukturi, odnosno na marginama povijesnoumjetničkog fokusa te je do danas primarno zapamćena kao supruga znatno poznatijeg slikara i grafičara Mencija Clementa Crnčića.

    Bez obzira na njezin društveni status i uvriježenu percepciju Crnčić-Virant kao primjerene, pobožne i u svakom smislu društveno prihvatljive žene, u skladu s okolnostima patrijarhalnog sustava vremena u kojem su živjele i stvarale umjetnice prve polovice 20. stoljeća, recepcija Crnčić-Virant za njezina života bila je u najvećoj mjeri relativizirajuća i patronizirajuća.

    20251106 184948 resized

    Posebno su izdvojene ilustracije dječjih priča, segment koji ukazuje na sposobnost umjetnice da likovni izraz poveže s pripovjednim i odgojnim kontekstom. 

    Kao kontrapunkt tim radovima predstavljeni su predmeti iz obiteljskog života: jaslice izrađene za djecu, razglednice, stihovi, igre i rukotvorine. Oni svjedoče o trajnom umjetničkom impulsu koji nadilazi granicu između stvaranja i življenja.

    20251106 185242 resized

    Suprotnost do danas ustaljenoj percepciji Crnčić-Virant je sama biografija umjetnice, iz koje se iščitava progresivno-emancipatorska linija koju u javnom djelovanju sustavno slijedi, posebno u radu na formiranju sustava podrške i afirmacije ženskog stvaralaštva.

    U javnoj prezentaciji Crnčić-Virant posebnu pažnju pridaje narodnoj umjetnosti pa, osim što kroz organizaciju izložbe podupire izradu rukotvorina, kontinuirano izučava narodne nošnje različitih krajeva zemlje te u gotovo sve segmente svoje produkcije unosi folklorni motiv. Uz Vrbničanke, Šestinčanke, Primorke i Karlobažanke, Crnčić-Virant i izvan folklornog narativa, ako ne programski, onda zasigurno učestalo, interpretira ženske figure ili ženske figure s djecom.

    Među za života umjetnice javno izlaganim djelima – portretima, pejzažima, mrtvim prirodama, sakralnim i mitološkim kompozicijama u duhu simbolizma, secesije, ekspresionizma, realizma ili „impresionističkog“ načina, a koji u kontekstu njezina stvaralaštva iznova sugerira ženski izričaj, unutar stilski i tematski raznolikog opusa umjetnice ističu se upravo radovi u medijima onodobno shvaćenima kao ženskima – crtež i ilustracija, posebno dječjih priča (Odabrane priče braće Grimm, 1920. i Zlatni danci Jagode Truhelke, 1921.).

    20251106 185328 resized

    Princeze, kraljice, svijet blizak bajkovitom imaginariju i dječjem svijetu mašte Crnčić-Virant interpretira i u velikim formatima (Morski dvorac u ružama, oko 1920.), uvodeći povremeno u svoje kompozicije humor i karikaturu, što označava iskorak prema intimnom aspektu njezina opusa (Dr. Lisac, 1938., Djeca u zoološkom vrtu, 1938.). Uz ove uspjele segmente potrebno je svrstati i naznačiti i tek fragmentarno sačuvan opus Crnčić-Virant u području dizajna, osobito ex librisa i njezina usvojena rješenja za poštanske marke iz 1919. godine.

    20251106 190030 resized

    U sklopu obiteljske ostavštine umjetnice sačuvana su dva seta jaslica koje Crnčić-Virant izrađuje za svoju djecu, Branku (Dida) i Mencija Clementa (Kuki). Svojevrsni stilski i koloristički međusobni kontrapunkti, jaslice naznačuju temu majčinske brige i dara kao mjesta prožimanja javnog i intimnog obiteljskog prostora djelovanja umjetnice te susreta njezina umjetničkog izraza i svakodnevice unutar okvira „ženske“ sfere stvaralaštva. Kao važan iskorak unutar slojevitog intimnog prostora djelovanja umjetnice označene su i četiri novopronađene razglednice Crnčić-Virant S odmora. Duhovite, slobodne i razigrane, razglednice su odraz mjesta intimnog iskustva, intimna bilješka trenutka koji Crnčić-Virant izmješta izvan okvira očekivanja i percepcije.

     

    20251106 190434 resized

    Fluidnost sfera intimnog i javnog dodatno naglašavaju male pjesničke kompozicije, umjetničine zdravice koje otkrivaju sklonost Crnčić-Virant da ogovara na pisma prijateljima i poznanicima u stihovima, koji put uključivši uz tekst i ilustraciju (Kolinje na Griču, 1938.). Ovi intimni materijali, u kontekstu javnoga kao muške sfere promatrani kao marginalni, potvrđuju neprekidnu prisutnost umjetničke kreacije Crnčić-Virant, neodvojivost intimnog od javnog i stvaralačko-izložbeni koncept dijaloga uslijed dihotomije.

    Lina Crnčić-Virant (r. Karolina Virant) rođena je 15. listopada 1879. godine u Zagrebu kao prva od osam kćeri (Lina, Tea, Rela Aurelija, Slava, Ivka, Paula, Marija i Jelka) Franje i Terezije Virant (r. Mestek). Više školovanje stječe na Preparandiji, tj. Učiteljskoj školi časnih sestara milosrdnica u Zagrebu. Godine 1904. upisuje Kraljevsku zemaljsku obrtnu školu kao jedna od šesnaest polaznica prve generacije umjetnica kojima je odlukom Odjela za bogoštovlje i nastavu Visoke kraljevske zemaljske vlade dozvoljeno da se „pokusa radi“ školuju na dotad isključivo muškoj školi. Profesori su joj bili Josip Bauer, Oton Iveković, Bela Csikos Sessia i Ivan Tišov.

    TEXTILE ARTIST LENORE TAWNEY # Nit koja se oslobađa: tekstil kao lebdeća linija meditacije u prostoru

    LADY DIOR između Andersona i Hicks # novo poglavlje u tkanju tradicije

    Tags: Kultura Izložba Lina Crnčić-Virant Muzej grada Zagreba

    Nove teme

    1web MG 3709

    Ana Maria Ricov predstavlja novu Shibesu kolekciju # korak prema tehnološkoj odjeći za suvremeni životni ritam

    027A8557

    KLISAB ZIMA25 # Odijevanje kao introspektivna arhitektura tijela

    Rouge Dior On Stage6

    ROUGE DIOR ON STAGE # Ruž koji redefinira sjaj i snagu boje

    2

    Otvorenje samostalne izložbe Mateje Rusak u Galeriji Razvid @ Zaprešiću

    elan wildcat wingman

    ELAN SKI NEW IN # Nova generacija Wingman/Wildcat skija za sezonu 2025./26. donosi posve novu geometriju, u kojoj se stapaju karakteristike Elanovih legendarnih modela Primetime i Ripstick

    Slične teme

    2

    Otvorenje samostalne izložbe Mateje Rusak u Galeriji Razvid @ Zaprešiću

    2

    Otvorenje samostalne izložbe Mateje Rusak u Galeriji Razvid @ Zaprešiću

    • Politika privatnosti
    • Politika kolačića
    • SiteMap
    • Impressum
    • Kontakt
    • DPZ Consulting
    © 2025. by znaor.com
    • Home
    • NewsFlash
      • Style&GlowStyle&Glow
      • Skin&Glow Skin&Glow
      • Trend&GlowTrend&Glow
      • Go&GlowGo&Glow
    • Kontakt