Vacheron Constantin - jedan od danas najstarijih brendova tijekom 270 godina prošao je kroz mnoge izazove, izumio ključne tehnologije i razvio vizualni stil kojem se nijedan drugi brend ne može mjeriti.
Početak obiteljske dinastije
Jean-Marc Vacheron i bakropis Ženeve iz 1740.
Jean-Marc Vacheron imao je samo 24 godine kada je 1755. utemeljio svoju tvrtku u Ženevi, a zapošljavanje šegrta te iste godine označilo je službeni početak dinastije obitelji Vacheron. Malo se zna o njemu, osim da je bio sin tkalca i iznimno talentiran urar.
Družio se s Jean-Jacquesom Rousseauom i Voltaireom, dvojicom najradikalnijih umova Doba prosvjetiteljstva.
Jean-Marc Vacheron izradio je nekoliko satova pod vlastitim imenom, ali uglavnom je proizvodio dijelove za druge tvrtke.
Njegov drugi sin, Abraham, učio je urarstvo i preuzeo obiteljski posao 30 godina kasnije, 1785., nadzirući izradu prvih satova s komplikacijama (komplikacija (horologija) - dio mehaničkog sata koji izaziva usložnjavanje pokreta), koji su ujedno bili jedni od prvih džepnih satova s komplikacijama na svijetu.
Prvi poznati sat koji je izradio Jean-Marc Vacheron, oko 1755.
Između 1798. i 1813. godine, Ženeva je bila anektirana Francuskoj kao posljedica Francuske revolucije pod Napoleonovim vodstvom. Iako su to bila kaotična vremena, Vacheron je uspio prebroditi oluju. Poslovanje je 1810. prešlo u ruke Jacques-Barthélémija Vacherona, koji je započeo izvoz satova u Francusku i Italiju, osiguravši međunarodnu prisutnost.
Tijekom njegova vodstva, broj satova s komplikacijama značajno je porastao, uključujući glazbene repetitore i kalendare. No, najveće postignuće Jacques-Barthélémija Vacherona bilo je zapošljavanje Françoisa Constantina. U pismu koje je Constantin poslao Vacheronu prvi je put zapisana moto tvrtke: „Učini bolje ako je moguće, a uvijek je moguće.”
Međunarodni rast pod Françoisem Constantin-om i izum kalibara
François Constantin ubrzo je postao ključna figura u tvrtki, koristeći vještine trgovačkog putnika za rast poslovanja, zbog čega je i njegovo prezime dodano nazivu tvrtke. Dok su brza industrijalizacija Europe i Amerike u 19. stoljeću omogućavale mnogim tvrtkama da pronađu brže i jeftinije metode za proizvodnju dijelova satova, kvaliteta satova Vacheron & Constantin ostala je na luksuznoj razini, dostojnoj aristokracije i kraljevske obitelji. Constantin je uspostavio prisutnost brenda u Sjedinjenim Američkim Državama, dodajući rastućem popisu klijenata bogate zemljoposjednike.
1839. godine tvrtki se pridružio još jedan značajan član – Georges-Auguste Leschot, kao tehnički direktor. On je pridonio ne samo satovima, već i proizvodnom procesu. Njegov izum, pantograf – uređaj koji je omogućio proizvodnju komponenti mehanizama s identičnim dimenzijama – zauvijek je promijenio industriju urarstva. Ovaj je uređaj omogućio da svaki mehanizam više ne bude jedinstveni ručno izrađeni predmet, već kalibar kakav danas poznajemo. Pantograf je 1844. godine dobio priznanje od Umjetničkog društva, osvojivši nagradu Prix de la Rive za „najvrjedniji izum za ženevsku industriju.”
Drugo stoljeće izvrsnosti
U drugoj polovici 19. stoljeća, umjetnost i tehnička inovacija Vacheron Constantina došle su do punog izražaja. François Constantin i Jacques-Barthélémi Vacheron preminuli su 1854. i 1863. godine, ali temelj njihovog uspjeha bio je postavljen, a plodovi rada ubrzo su se počeli ubirati.
Tijekom narednih desetljeća, različite generacije nasljednika preuzele su vodstvo, a satovi Vacheron & Constantina osvajali su nagrade na kronometarskim ispitivanjima. U ovom razdoblju Malteški križ postao je službeni simbol tvrtke, zbog svoje sličnosti s dijelom bačve opruge mehanizma. Jedan od njihovih satova našao se čak i u slavnom Fabergéovom Trećem carskom jajetu iz 1887. godine. Iste godine tvrtka je reorganizirana u dioničko društvo i osvojila zlatnu medalju na Švicarskoj nacionalnoj izložbi za svoje uspjehe.
U to doba Vacheron & Constantin bio je poznat po luksuznim kućištima od emajla s glamuroznim detaljima, guilloché brojčanicima izrađenima ručno, preciznim mehanizmima s raskošnim komplikacijama te elaboriranim ženskim satovima sa skulpturalnim narukvicama.
Prva prodavaonica otvorena je 1. kolovoza 1906. u Ženevi. Dok su i dalje ispunjavali narudžbe za vladajuće klase diljem svijeta, tvrtka je počela ostvarivati viziju dostupnosti svojih satova svakom tko si ih može priuštiti. Jedan od posebno raskošnih primjeraka iz 1918. godine bio je džepni sat kupljen od strane Jamesa Warda Packarda, s kućištem od guilloché zlata od 20 karata, ručno graviranim i opremljenim komplikacijom repetitora četvrtine sata.
Razvoj ručnih satova i inovacije 20. stoljeća
Iako je Vacheron & Constantin izrađivao neke ručne satove još u 19. stoljeću, 20. stoljeće obilježilo je pravi procvat ručnih satova. Godine 1921. predstavljen je prvi vozački sat ovog brenda, s koso postavljenim brojčanikom radi lakšeg očitavanja bez okretanja zapešća. Ovaj je model ponovno oživljen 2008. kao Vacheron Constantin Historiques American 1921. Ipak, ovaj rijedak model nije bio tipičan za njihovu proizvodnju.
Džepni sat napravljen za kralja Fuada I. od Egipta 1929. godine, s vječnim kalendarom, kronografom i repetitorom minuta, bolje odražava visoke standarde proizvodnje brenda u tom razdoblju.
S dolaskom Velike depresije 1930-ih, Vacheron & Constantin je, iako pogođen krizom, uspio opstati. Posljednji član obitelji koji je vodio tvrtku bio je Charles Constantin, potomak Françoisa Constantina.
Tvrtku je kasnije preuzeo Georges Ketterer, a nakon njegove smrti 1969., vodstvo je prešlo na njegova sina Jacquesa. Međutim, 1940-e i 1950-e bile su kreativno zlatno doba za tvrtku.
S većom slobodom u dizajnu ručnih satova, Vacheron & Constantin stvorio je fenomenalne modele, često s komplikacijama. Karakteristični dizajn kućišta s ušicama u obliku kapljice, poznatim kao Cornes de Vache, uzdigao je njihov dizajn u kraljevske sfere. Godine 1955. predstavljen je kalibar 1003, njihov najtanji ručno navijani mehanizam, visok samo 1,64 mm.
Suočavanje s krizom kvarcnih satova
Pred početak kvarcne krize, pod vodstvom Jacquesa Ketterera, brend je 1970. pojednostavio ime u Vacheron Constantin, izbacivši znak "&" radi elegantnijeg izgleda. Malteški križ pojavio se na brojčanicima, dodatno učvrstivši identitet brenda.
Tijekom 1970-ih, kao i većina švicarskih luksuznih urara, Vacheron Constantin se morao inovirati kako bi ostao relevantan. Jedan asimetrični model s ovalnim mehanizmom osvojio je nagradu Diplôme du Prestige de la France 1972., dokazujući da kreativnost nije nestala unatoč padu prodaje.
Naslijeđe modela 222 i novo vodstvo
Jedan od najpoznatijih modela iz 1977., Vacheron Constantin 222, obilježio je 222. godišnjicu brenda. Bio je to sportski sat s integriranom narukvicom i jedinstvenim dizajnom koji se isticao u odnosu na druge luksuzne sportske satove tog razdoblja. Model je osmislio Jörg Hysek, tada tek 23-godišnjak, koji je kasnije stvorio ikonske satove poput Breguet Marine i Seiko Arcture.
Iako su modeli poput 222 održavali Vacheron Constantin živim, isto se nije moglo reći za Jacquesa Ketterera, koji je preminuo 1987. godine. Bez nasljednika za preuzimanje vodstva, većinski vlasnik postao je šeik Ahmed Zaki Yamani, bivši ministar nafte Saudijske Arabije. Tijekom tog razdoblja, brend je 1992. godine predstavio kalibar 1755, najtanji minutni repetitor na svijetu debljine samo 3,28 mm.
Umjetnički projekti također su nastavili svoju putanju, uključujući sat Tribute to Mercator s retrogradnim satima i minutama u obliku navigatorovih šestara. Taj stil i danas je dio kolekcije Métiers d’Art.
Vacheron Constantin pod Richemontom: Od 1996. do danas
Godine 1996. Vacheron Constantin u potpunosti je preuzeo luksuzni konglomerat Richemont, koji se posvetio revitalizaciji brenda. Prvo značajno lansiranje bila je kolekcija Overseas, koja je reinterpretirala stil modela 222 u nešto robusno, agresivno i moderno. Satovi poput Lady Kalla održavali su ugled Vacheron Constantina u području visokog draguljarstva, vještine koja zahtijeva izuzetnu preciznost i majstorstvo.
Godine 2004. predstavljena je kolekcija Patrimony, inspirirana klasicizmom i jednostavnošću satova iz kasnih 1950-ih i 1960-ih. Iste godine otvorena je manufaktura u Plan-les-Ouatesu, čija je zgrada dizajnirana u obliku presječenog Malteškog križa.
Danas Vacheron Constantin uspješno balansira suvremenu estetiku s bogatim naslijeđem. Primjerice, iako sat Overseas sa zelenim brojčanikom odražava moderne trendove, izrađen je s istom pažnjom kao da je namijenjen kralju iz 19. stoljeća. S druge strane, modeli poput Les Cabinotiers Berkley Grand Complication iz 2024., trenutno najsloženijeg sata na svijetu s nevjerojatnih 63 komplikacije, dokazuju da brend nije izgubio svoj inovativni duh ni tehničku izvrsnost.
FOTO: vacheron-constantin.com