Kravata je u rukama mladih dizajnera postala koncept, apstraktna forma, emocija, poruka.
Projekt Tievolution, koji potpisuju Tekstilno-tehnološki fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Muzej kravate Cravaticum i tvrtka Croata, reinterpretira ovaj povijesni modni dodatak kroz 29 unikatnih radova studenata druge godine preddiplomskog studija tekstilnog i modnog dizajna.
ANA MARINČIĆ
U fokusu više nije samo forma, već ideja, stav i eksperiment. Pod mentorstvom doc. art. Lee Popinjač, doc. art. Ivane Mrčele i doc. dr. sc. Petre Krpan, kravata se pretvara u skulpturalni statement komad, metaforu unutarnjih stanja i osobnih priča.
„Željele smo projekt osmisliti iz perspektive nadolazećeg vremena – onako kako ga vide mladi: iskreno, autentično i bez ograničenja“, kaže Lea Popinjač. Mentorice su podijelile stručna područja – koncept (Krpan), forma (Mrčela), tekstil (Popinjač) – ali radile su sinergijski, potičući studente na osobni izraz, eksperiment i razigranost.
Povod? Četiri stoljeća od pojave kravate u Hrvatskoj i skorašnja stota obljetnica moderne kravate nastale u New Yorku. No ovaj projekt ne gleda unatrag – on govori o sadašnjosti i onome što tek dolazi. Kravata je ovdje simbol preispitivanja: rodnih normi, identiteta, društvenih pravila i emocionalnih stanja.
Najbolje je odabrao stručni žiri:
Prvo mjesto - Fran Kržak reinterpretira kravatu kao džep i list – ukrašenu broševima u obliku kukaca, povezujući modu, prirodu i osobni izraz.
Drugo mjesto - Damian Blažević inspiraciju nalazi u dekonstrukciji, stvarajući komad koji vizualizira proces raspadanja – poetiku prolaznosti.
Treće mjesto - Mila Trojan osmišljava kravatu kao komentar na društvene pritiske prema mladima. Kravata je inače simbol odrasle osobe koja ide na posao i zna što želi u životu. Ali ne mora sve biti tako ozbiljno. Društvo stavlja ogroman pritisak na mlade da "odrastu" i odbace svoj mladenački duh. No, kaže, to nije nužno.
Maja Bošnjak, pobjednica po izboru publike, šarenom kravatom evocira bezbrižne dane ljeta, školskih praznika i djetinje radosti.
Ostali autori također su oblikovali vlastite ideje:
Ana Marinčić koristi crni traper i ziherice kao simbol unutarnjeg bunta. Kravata kao stav, ne kao konvencija.
Adriano Gencer uklanja čvor, dekonstruira sigurnost, evocira duh slobode i kaubojsku nesputanost.
Hera Žuvela ugrađuje ogledalo u kravatu i poziva na propitivanje identiteta, roda i slike koju šaljemo svijetu.
Iva Pirić spaja muške forme i žensku eleganciju, ugradila je kravatu u rever sakoa. Spaja ova dva modna predmeta na inovativan način.
Marija Dolores Bojčić kravatu oblikuje uzduž kralježnice, u formi riblje kosti, kao poveznicu tijela, pokreta i mode.
Mia Slipčević donosi kravatu-stonogu – zaigranu, razigranu, živu. Svaki detalj pulsira modnom maštom.
Viktor Kušlan - Voluminozna crna mašna reinterpretira rokoko i art deco kroz suvremeni modni izričaj. Meka tekstura i forma naglašavaju luksuz, nježnost i teatralnost.
Dora Šunić - Drvena kravata inspirirana je paškom čipkom, izrađenom lemilicom. Minimalistička i rustikalna, može se nositi s obje strane – s čipkom ili bez nje. Izrađena je od orahovine.
Elena Martinčević - Crna umjetna koža, crvena boja i konac, te metalne kopče – sve u funkciji izražajnosti. Kravata se može nositi na više načina, ovisno o željenom dojmu.
Lukas Lujanac - Kravata od umjetne kože i ispune nalikuje balonu – vedra izvana, ali s dozom nelagode. Balon simbolizira krhkost i prolaznost ispod površine razigranosti.
Luna Fuchs - Dupla kravata inspirirana je filmom Povratak u budućnost 2 i motivom plijesni. Dvostruka priroda kravate simbolizira istovremeno lijepo i ružno, staro i novo.
Marija Fućkala - Kravata s motivom morskog psa ručno je izrađena kao spoj elegancije i avanturizma. Simbolizira snagu, slobodu i neustrašivost kroz dizajnerski izričaj.
Matea Milković - Inspiraciju pronalazi u hrvatskom identitetu. Male kravate u bojama šahovnice podsjećaju na važnost očuvanja vlastite kulturne simbolike.
Nika Eremija - Dizajn kravate inspiriran je duhom generacije Z – individualnošću, dekonstrukcijom tradicije i ljepotom nesavršenosti. Prednja strana simbolizira klasični ideal – ono što društvo želi vidjeti. Stražnja, skrivena strana otkriva istinu, intime i ono neizrečeno.
Nikolina Jakus - U kravatu je integriran originalni Wii upravljač, a brušena koža naglašava kontrast između elegancije i igre. Inspiraciju vuče iz osobnog djetinjstva provedenog uz Nintendo igre.
Nina Prižmić - Kravata inspirirana kompas meduzom. Reflektirajući materijal u valovitim oblicima dočarava krakove meduze koji zasjaju pod bljeskalicom. Šivanje je izvedeno u dva sloja, s posebnom tehnikom za nježne rubove.
Tara Slunjski - Kravata u obliku sijamskih blizanaca simbolizira neraskidivu vezu ljubavi – složenu, emotivnu, ponekad zamršenu. Ispunjena mekanom vatom, obložena ljubičastim materijalom, evocira bliskost koju ne možemo prekinuti.
Tia Šanta Blagojević - Kravata od umjetne kože interpretira se kao „drugo tijelo“. Inspirirana Gujom iz Šume Striborove, s dvostrukim jezikom kao simbolom unutarnje borbe. U tetovaže su utkane poruke o snazi, pripadnosti i naslijeđu.