Povijesna priča o dekolteu

    Povodom mjeseca knjige nedavno je u zagrebačkoj knjižnici Kustošija predavanje o dekolteu održala Branka Vučetić Atletić, voditeljica učilišta Profokus i vrsna poznavateljica mode i njezine povijesti. Bio je to ujedno presjek povijesti ne samo dekoltea, već i grudnjaka i korzeta, odnosno onih skrivenih dodataka koji su taj dekolte oblikovali. - Mali prostor velikih želja i maštanja - baš bih tako nazvala dekolte. Sama riječ potječe iz francuskog jezika, a to je u pravilu područje vrata, ramena, gornji dio leđa i prsa. Tijekom povijesti upravo je taj dio budio maštu, inspirirao brojne umjetnike, u poeziji stvorio niz klasičnih djela koja su pitka, romantična i nezaboravna - .

    Anne-Hathaway-Harpers-Bazaar-UK-Magazine-Photoshoot-2012-2
    Anne Hathaway, Harper,s Bazaar, 2012.

     

    - Prostor je to na ženskom tijelu o kojemu obično znamo malo, a često diskutiramo. U stanju smo voditi žustre rasprave o svakom centimetru dekoltea. S mržnjom ili s ljubavlju muškarci i žene odobravaju ili ne odobravaju dubinu i širinu dekoltea - istaknula je Branka. - No, uvijek je taj dio tijela bio iznimno značajan i otkrivao brojne poruke. Otkrivanje djela torza potječe još iz vremena Egipta, kad su vladarice, faraonke i svi koji su bili uz vladajuće, ponosno otkrivali svoja tijela, bez ikakvog srama. Tijelo su iznimno njegovali, i žene i muškarci, s prsima gotovo potpuno otkrivenima. Ženama je dekolte prekrivao samo kolar, svojevrsna ogrlica, a grudi su bile gole. Tek su preko bradavica išle dvije trake koje su se spajale na donji dio haljine - .

     1 cleopatra
    Kleopatra


    Grčka
    Najpoznatiji dekolte koji je se zadržao do danas svakako je Grčki Hiton. To su dvije plohe tkanine koje prolaze ispod pazuha i završavaju na ramenu. Taj oblik dekoltea danas je vrlo popularan u oblikovanju večernjih haljina.

     2 chiton-ancient-greece-list


    Rimsko carstvo
    U vrijeme Rimskog carstva, dekolte se spuštao i dizao pomoću fibula, ukrasnih igala koje su bile na ramenom djelu. Ovisno o tome koliko je tkanina bila spuštena i učvršćena fibulama, toliko je bio dubok dekolte.  No, u fibulama su žene znale čuvati i određene otrove, pa je ta igla, kojom su kontrolirale dubinu dekoltea, ujedno bila sakriveno i vrlo moćno oružje.

     3 rim


    Srednji vijek
    Srednjovjekovna odjeća bila je odraz raznih političkih kretanja, križarskih ratova, kao i snažnog utjecaja crkve. Žene nisu imale nikakva prava, pa su svoju ljepotu poprsja vješto sakrivale. Ne samo to, već su prikrivale i vrat, po mnogima najerotičniji dio tijela, neuglednim pokrovom za glavu koji se zvao - ubradača. Danas sličnu stvar vidimo na opaticama nekih redova, a u ono je vrijeme ta moda trajala čak 150 godina.

     4 srednji vijek D010 Wimple RogiervanderWeyden


    Renesansa – 14. st.
    Bilo je to vrijeme buđenja društva na brojnim područjima, a žena je konačno dobila neka prava. Automatski – dekolte je postao dublji i širi. Prvi put dekolte se osim na prednjem dijelu, otvara i na zadnjem, seže do polovice leđa.

     renesansa2


    Manirizam
    Opet preokret - politička previranja u Španjolskoj i Engleskoj, te snažan utjecaj crkve u visokoj renesansi, dovodi do ponovnog negiranja ženskog tijela. Najednom, dekolte je  zatvoren, a prsa potpuno ravna, stisnuta u snažno kopčani korzet od kože, metala ili tkanine. Čipkasti kolar visoko je zatvarao odjeću sve od vrha vrata do ruba ušiju.

     7 manirizam kralj elizabeta 1
    Elizabeta I, kraljica Engleske (1533. - 1603.)

    corset 16. century
    Metalni korzet iz 16. stoljeća


    Barok
    Konačno je 1600. godina donijela slobodu krutosti i oslobodila tijelo. Slavila se punašnost dekoltea koji se najednom otvorio, a u modi su bili i okruglo lice, kratki vrat (isticanjem uskih ogrlica obično od bisera), te zaobljena, puna ramena. Bili su to simboli ženstvenosti i plodnosti.

     Caspar Netscher Dutch Baroque Era Painter c 1635-1684 Montespan in Gold Dress
    Caspar Netscher (Dutch Baroque Era Painter, circa 1635-1684) Montespan in Gold Dress

     

    Rokoko
    Razdoblje koje je trajalo od 1720. do 1780. dao je vjerojatno najveću draž dekoltea. Duboki otvor pružio je mogućnost da se jasno vide prsa - kao dvije prepolovljene čvrste jabuke. Steznik iz tog razdoblja dao je  prsima vrlo puteni izgled, nešto kao prvi push-up, a popularizirala ga je Marie Antoinette. Također, pojavljuje se steznik s grudnjakom koji ima više džepova, pa su se grudi mogle povećavati po mjeri. Stisnuta s bočne strane i podignuta u prednjem djelu grudi su zanosno provirivala i mamila znatiželjne poglede. Mahanje lepezom i brzi pokreti otvaranja i zatvaranja lepeze  u visini grudi bili su znak da je žena vješta u koketiranju.  “Govor lepeze “ bio je signal muškarcima da obrate pozornost na dekolte i žensku požudu. Određeni znakovi, pokreti i pozicija lepeze bili su jasni poput jezika, kojime su žene bez ijedne riječi komunicirale s muškarcima, zavađale ih ili odbijale i ignorirale.

    Marie Antoinette in court dress by Elisabeth Vigee-Lebrun 
    Marie Antoinette, kraljica Francuske (1755 - 1793)


    Ampir
    U vrijeme vladavine Napoleona 1804. g korzet je odbačen i usvajaju se sve vrijednosti antike. Dekolte je dubok, a struk podignut ispod prsa. Lijepa i vitka Napoleonova žena Josephine na Francuskom je dvoru promovirala lagane svilene tkanine ispod kojih se naziralo tijelo i grudi.

     josephine-bonaparte
    Joséphine de Beauharnais


    Biedermeier i Viktorijansko doba
    Austrijska carica Sisi i engleska kraljica Viktorija u vremenu bidermajera i Viktorijanskom razdoblju otvorile su dekolte tako široko pa se po prvi puta u povijesti otkrivaju ramena. Ona postaju najvažniji dio na tijelu. Poljubiti ženu u rame značilo je više nego poljubiti ju u obraz.  

     Empress Elisabeth of Austria in dancing-dress 1865 Franz Xaver Winterhalter
    Elisabeth of Austria (Sisi)


    Kraj 19. stoljeća i Cul de Paris (lijepa pariška stražnjica)
    Ponovno se u modi dešava veliki preokret, koji je najavljen već 1880. novom modom u Parizu. Torzo je ponovo u korzetu koji će oblikovati grudi. Naglasak je na stražnjem djelu, odnosno izdignutoj stražnjici pomoću polu-krinoline. Samo pri večernjim izlascima u kazalište na balove dekolte je otvoren, a rukavice iznad lakta pokrivale su ruke. No, u dnevnoj odjeći na mjestu stražnjice nose se dodatni jastuci, kako bi se ona još više istaknula, dok su dekolte i ramena prekriveni, skroz do vrata i brade.

     turnur cul de paris


    Secesija  
    U vrijeme secesije 1915. dekolte je tek prividno zatvoren. Kroz finu čipku koja je šivana u gornjim dijelovima odjeće nazire su se vrat i ramena, kao rafinirani i izazovan “pokriveni “ dio tijela.

     1900

    1910 - 1913 Queen Maud Gowns
    1910 - 1913 Queen Maud Gowns


    Vrijeme velikih promjena
    1920. kada je žena ošišala kosu i dekolte je dobio novu formu - leđa su bila otvorena do ispod struka. Osim toga, po prvi puta žena je u javnosti pokazala gole ruke i leđa.

     Actress Alice Joyce 1926
    Glumica Alice Joyce


    1940.
    Očarani ljepotom i dekolteom slavne glumice Jane Russell, holivudski su producenti potpisali s njom ugovor i svijet je postao zaluđen njezinim izgledom, a time su se i trendovi promijenili.

    Annex - Russell Jane Montana Belle 01 
    Jane Russell


    Početak pedesetih
    U ono vrijeme najzanosniji je bio dekolte Marilyn Monroe, slavne plavuše koja je legenda mode i ljepote ostala i do danas. Nakon nje, dekolte srcolikog oblika nosile su i ljepotice Elizabeth Taylor, Sophia Loren, Gina Lollobrigida, Grace Kelly… 

     marilyn-monroe-ballerina

     

    Kasne pedesete
    Dekolte je dobio novi oblik. Moda da grudi imaju oblik okrenutog lijevka dovelo je do uporabe novih materijala . Grudnjaci su izrađeni od tanke spužve, a  prsa su  dobila  šiljati oblik što je s otvoru dekoltea pridonijelo još veću atraktivnost.

    pedesete 4


    Twiggy
    1960.dogodila se revolucija kada je Mary Quant lansirala mini dužinu i otkrila svoju mršavu muzu Twiggy. Potpuno ravna bez prsa, sitna je, kratkokosa plavuša preko noći postala simbolom modernog izgleda žene i dekolte je stavljen u drugi plan.

    twiggy

     

    1970. nakon velikog koncerta Woodstock, grudnjak je posve odbačen, i zavladala je euforija pod motom Sex drugs and rock'n'roll. Djeca cvijeća kako sebe nazivaju oni koji uživaju u drogi, muzici ne pridaju važnost tijelu, pa ni dekolteu.  

     woodstock


    Osamdesete
    Dekolte nema veliku važnost ni tijekom 80-tih. Naglasak je na široka, visoka naglašena ramena. Odjeća je odmaknuta od tijela i naglašenog je i  predimenzioniranog volumena. Jedna od najpopularnijih serija bila je Dinastija, u kojoj su glavne ikone mode nosila glamurozne kostime.

     Dynasty-Dynasty-TV-Series-014
    Joan Collins @ Dinastija


    Devedesete
    Tijekom posljednjeg desetljeća prošlog stoljeća lijepi, izvježbani oblik cijelog tijela  postaje važan. Modeli imaju njegovano i skladno tijelo, a modne ikone su supermodeli: Cindy Crawford, Naomi Campbell, Christy Turlington, Claudia Schiffer i Linda Evangelista. Važnom postaje ljepota tijela i torza, a zajedno s time u prvom je planu i dekolte, kao dio cjelokupnog sklada.

     versace-1990s-mosamuse-1


    1989. godine poznata je serija Baywatch duboki dekolte vratila u modu, a jedna od ikona ljepote bila je Pamela Anderson.

     gty baywatch women ll 131008 16x9 608


    U novije vrijeme dekolte koji više otkriva nego pokriva posve je zavladao svijetom poznatih i slavnih osoba. Osim toga, put raskošnom dekoteu otvorili su i silikonski umeci koji ponekad graniče s etikom i estetikom. Danas je upravo taj oblik dubokog i širokog dekoltea simbol moći i bogatstva. Kao nekada Marie Antoinette, sada ga na najagresivniji način promovira Kim Kardashian. Možemo zaključiti kako su žene tijekom povijesti gornji dio tijela otvarale i zatvarale, a pri tome je važan cilj bio privući pozornost. Zato i danas o tom se otvoru malo zna i istražuje, naročito o njegovim povijesnim, sociološkim i kulturološkim kretanjima, ali se o njemu naveliko priča i diskutira u svim društvenim slojevima.

     

    kate moss vogue
    Kate Moss @ Vogue

    vogue-italia-april-2011-jessica-alba-4
    Jessica Alba @ Vogue Italia