Nakon gotovo tisuću dana obnove uzrokovane potresima, Atelijer Meštrović ponovno otvara vrata sredinom prosinca, s potpuno novim stalnim postavom. Projekt obnove i reinterpretacije predvodila je ravnateljica Muzeja Ivana Meštrovića Sandra Grčić Budimir, dok postav potpisuje muzejska savjetnica Barbara Vujanović. Za arhitektonsko i likovno oblikovanje zaslužni su Damir Gamulin, Antun Sevšek i Jasmin Ćemanović iz studija Organizirano oblikovanje.

Obnovljeni prostor dodatno ističe posebnost ove memorijalne lokacije, u kojoj se isprepliću Meštrovićev obiteljski i umjetnički život. Kuća s vrtom i odvojenim, ali intimno povezanim atelijerom čuva atmosferu u kojoj je umjetnik stvarao u raznim materijalima i živio sa suprugom Olgom i četvero djece. Novi postav strukturira djela u jasne tematske cjeline koje posjetitelju omogućuju pregledan i smislen ulazak u umjetnikov stvaralački proces.

Kompleks u Mletačkoj 8 i 10, koji je Meštrović 1920-ih oblikovao u koherentnu cjelinu, ostaje prostorni i emotivni spomen na razdoblje njegova najintenzivnijeg rada te živog intelektualnog života. Danas je to prepoznatljiva memorijalna adresa na kojoj su nastala neka od njegovih ključnih djela.

Muzeji Ivana Meštrovića i dalje upravljaju baštinom koju je umjetnik darovao Darovnicom iz 1952. godine, obuhvaćajući Atelijer u Zagrebu, Galeriju Meštrović i Crikvine-Kaštilac u Splitu te Crkvu Presvetog Otkupitelja u Otavicama. Sva ta mjesta nose snažan pečat njegova kiparskog i arhitektonskog djelovanja, dok novi zagrebački postav uvodi suvremeni, pažljivo promišljeni pristup interpretaciji njegova života i opusa.

Ovo je, u više od šezdeset godina postojanja muzeja, prvo potpuno novo oblikovanje stalnog postava. Cilj mu je jasnije predstaviti radove iz fundusa i pohrane Atelijera, uz selekciju skulptura iz fundusa Galerije Meštrović. Uz antologijska djela poput Miloša Obilića, Povijesti Hrvata i ženskih aktova međuratnog razdoblja, posebno se ističe iznimno vrijedan raritet – portret kralja Faisala, vođe borbe za arapsku neovisnost i suradnika Lawrencea od Arabije. Ovo rijetko izlagano djelo svjedoči o međunarodnom ugledu koji je Meštrović uživao te o široj mreži njegovih svjetskih kontakata.

Ključni dio novog postava čine tekstovi Barbare Vujanović i Mate Marića, koji donose inovativan način interpretacije umjetnikove biografije i stvaralaštva. Svježe napisani i lako prohodni, ovi tekstovi stvaraju novi značenjski i emotivni okvir, vodeći posjetitelja kroz različite slojeve Meštrovićeva života i omogućujući dublje razumijevanje njegova opusa u suvremenom kontekstu.

Dinamičnost postava osigurana je fleksibilnim postamentima, koji omogućuju rotacije skulptura i cikličko uvođenje edukativnih sadržaja. Time se potiče kontinuirano preispitivanje i novo čitanje Meštrovićeva rada, što predstavlja važan pomak prema suvremenoj muzeološkoj praksi.

Atelijer Meštrović od 14. prosinca ponovno je otvoren za javnost, a ulaz je do kraja godine besplatan – simboličan povratak Meštrovićeva doma u život nakon dugog razdoblja zatvorenosti i odsutnosti publike.






