Tinker Hatfield / razvoj Air Max tehnologije

    Preksutra joj je rođendan, a danas je smatramo jednom od tenisica koje su proteklih desetljeća obilježile razvoj ne samo sportske, već i urbane modne scene: ekskluzivno donosimo intervju s Tinkerom Hatfieldom, jednim od autora Air Max tehnologije i tenisice. Prije gotovo trideset godina sport i moda bili su gotovo dva različita svijeta – tenisice su se nosile samo u teretani, a današnji pojam udobnosti urbane obuće bio je nešto neopipljivo.

    ANATOMY OF AIR LEAD JPEG EXE

    Dizajner Tinker Hatfield jedan je od najzaslužnijih ljudi za nastanak i razvoj Air maxica. Modeli ovih tenisica se gotovo tri desetljeća pojavljuju u različitim bojama i oblicima te su prisutne na ulicama diljem svijeta, a ono što ih čini posebnima jest i tehnologija Visible Air.

    No, prije svih modela koji su razvijali tu tehnologiju, postoji još jedna priča o Air Maxu - riječ je tenisici Air Max Zero – prvoj prije prve. Naime, još su 1985. godine izumitelj Mark Parker i dizajner Tinker Hatfield dijelili revolucionarnu viziju koja tada još nije mogla zaživjeti. Tek dvije godine kasnije s modelom Air Max 1 pokrenuta je revolucija, a originalni nacrti i dizajn nisu bili viđeni – sve do sada.

    Tinker Hatfield cr
    Tinker Hatfield

    Nakon 28 godina izvučene su Tinkerove prve skice i po njima su izrađene Air Max Zero tenisice.  Kako je nastala ideja o Air Max tenisicama i što je bila inspiracija te zašto je Nike Air značajan – o svemu tome progovorio je i slavni Tinker Hatfield.

    Koja je priča u pozadini Air Max Zero-a?
    Nije postojalo nikakvo detaljno istraživanje. Želja mi je bila osmisliti novu uzbudljivu tenisicu za trčanje koja otkriva svijetu ono što Nike Air uistinu jest. Sjećam se da sam razmišljao o tome kako radimo sve veće Air-Sole tenisice i kako ljudi trebaju to vidjeti i razumjeti. Trebale su biti izložene novoj tehnologiji, ali i cijelome paketu koji ih je predstavljao na pravi način – kao tenisice za trčanje.

    Stoga su zapravo prve skice bile usmjerene isključivo na prikazivanje Air-Sole jedinica. Neke su skice prikazivale samo Air-Sole vidljive umetke u peti, dok su ostale prikazivale umetke i u srednjem i u prednjem dijelu stopala.

    No, nije se radilo samo o tome već o cjelokupnom dizajnu. Naša je tenisica bila drugačija, pružala je bolji osjećaj uz jedinstveni vizualni karakter. Uzmete li sve to u obzir, ljudima je to bilo uzbudljivo, a nama davalo priliku da napravimo promjenu.

     

    Skica Tinker cr
    Tinkerova vintage skica

     

    Govoreći o Air Max 1 tenisicama, ljudi se često referiraju na Centar Georges Pompidou kao lokaciju gdje ste doživjeli trenutak inspiracije. Je li to bila inspiracija za Air Max 1 tenisice kakve danas znamo? Ili je taj trenutak prethodio Air Max Zero tenisicama?
    Sjećam se da sam otputovao u Pariz, i kao arhitekt, bio sam svjestan nove i zanimljive arhitekture diljem svijeta. Htio sam vidjeti Pariz, ali i posjetiti Centar Georges Pompidou. Bio je kontroverzan, a mnogo ga je ljudi diljem svijeta smatralo previše različitim. Pompidou je neobična zgrada i ono što bi u normalnim okolnostima bilo unutar građevine, ovdje je bilo izvana. Sve je izloženo, od cijevi za grijanje i hlađenje do dizala i pokretnih stepenica.

    Kao dizajner, uvijek tražim primjere gdje ljudi riskiraju i pokušavaju nešto drugačije i novo. Sjećam se da mi je to stalno bilo u mislima. Vrativši se u Oregon, imao sam sastanke s tehničarima koji su radili na većim Air-Sole umetcima i tako prenosili moje zamisli i ideje u djela. Dakle, imamo zgradu koja je kao ni jedna druga, a razvijamo i tehnologiju. Možda možemo uzeti tu tehnologiju i napraviti tenisicu koja je kao ni jedna druga.

    I tako je započelo. Zgradu sam vidio prije nego tenisicu, i zato ne poričem da je dio inspiracije stigao upravo od nje. Ali potrebno je odati priznanje i tehnologiji Nikea. Da naši tehničari nisu radili na većim Air Sole jedinicama vjerojatno ne bi mogli napraviti vidljivu jedinicu već bi ona bila poput špilje. Tako je proizvod nastao kombinacijom Pompidou centra i svakodnevnog razvijanja Air-Sole jedinica.

     

     

    O čemu ste razmišljali dok ste skicirali svoju prvu tenisicu s vidljivim Nike Airom?
    Osim te ideje o vidljivosti, razmišljao sam o oblikovanju potplata tenisice kako bi bio više minimalistički, a istovremeno uzdignut za bolju potporu te spušten tamo gdje treba.
    Proveo sam vrijeme skicirajući i gornji dio tenisice, središnji dio koji se uzdiže i na sebi ima Swoosh. Tenisica je morala biti udobna, a to se osiguralo na način da se uzima dio po dio i formira se kako bi pristajao stopalu. Tenisica je predstavljala ono što bi danas nazvali najboljom praksom.
    No, ono što je bilo još originalnije na skicama bila je činjenica da nije bilo pojačanja na vrhu, za što se vjerojatno može reći da je posuđeno od Sock Racera. Sock Racer nije imao vrh. Bila je to rastezljiva tenisica, ali proizvod nije trebao biti takav.

    Jednostavno sam se pokušao riješiti stvari koje nam ne trebaju. Iako nije bilo pojačanja ni jezika, postojalo je bočno pojačanje koje je osiguravalo prednji dio stopala. Morate biti sigurni da se tenisica neće raspasti oko vašeg malog prsta i oko stopala, posebice kada trčite na traci ili kroz šumu. Mi to zovemo - bočna stabilnost.

    U potpunosti drugačiji aspekt dizajna uključivalo je i vanjski remen na peti koji je bio preteča sandale i Huarache tenisice. Slično dizajnu sandale, znate, onaj dio gdje vam se sandala omota oko pete i čuva petnu kost. Jednostavno sam mislio da je to lijep, minimalistički pristup.

     

    Air Sole 2 cr

     

    Zašto se Air Max Zero nije uspio vratiti kada ste ga prvotno dizajnirali?
    Bila je to tenisica ispred svoga vremena – ne samo zbog svoje pojavnosti, nego i zbog potrebne izrade. Tada dostupne tehnologije i materijali nisu bili dovoljno napredni za reazlizaciju zamišljenog.

    Vaš je originalni dizajn sada reinterpretiran u modelu Air Max Zero. Kakvi su dojmovi?
    Jako mi se sviđa! Koristili su se moderni materijali i konstrukcije, a smatram da je to jedino ispravno. Inače, kada iskopate nešto iz prošlosti i striktno se samo toga držite, vežete si jednu ruku iza leđa jer prošlost je prošlost. To je bilo onda. Ovo je sada. Da ste mi dali projekt, odabrao bih iste nove materijale kao i danas.

    Mislim da je u redu biti inspiriran nečime, dok god ne kopirate. U biti, dizajniram arhitekturu cijelo vrijeme. Radim domove za ljude, radim velike zgrade. Može me inspirirati neka stara građevina, ali uvijek ću u svoje dizajniranje unijeti nove materijale i koncept. To je djelomice ono što dobri dizajneri čine. Inspiraciju je moguće pronaći na različitim mjestima. Ne smiješ se bojati naučiti iz postojećeg dizajna i onda učiniti nešto svoje.

     

    SP15 NSW AirMaxDay AM1 1987 Hero V3 cr
    Air Max, 1981.

     

    Airmax lunar1
    Lunar

     

    Nike HO14 Airmax2015 11793 V1 cr

    Novi model za ovu godinu 

     

    747105 001 F 38187

    Ho14 NSW AirMaxLunar v3 native 600