Duhovna geometrija Amazone # Dijalog tradicije i suvremenog dizajna: Martina Vrdoljak Ranilović i žene iz peruanske zajednice Shipibo-Konibo predstavljaju suradničku kolekciju narukvica

    U trenutku kada modna industrija sve intenzivnije preispituje odgovornost, etičnost i odnos prema zajednicama čije znanje koristi, zagrebačka dizajnerica Martina Vrdoljak Ranilović i žene iz peruanske zajednice Shipibo-Konibo predstavljaju suradničku kolekciju narukvica koja promatra luksuz kroz prizmu ravnopravnosti i kulturnog dijaloga.

    tina vr x amaabj x arqa WEB photo Franjo Matkovic 05

    Kolekcija je nastala u partnerstvu s udrugom Asociación de Mujeres con Artes Ancestrales BAWAN JISBE (AMAABJ), skupinom majstorica s područja rijeke Ucayali u Amazoni, pod pokroviteljstvom fondacije ARQA iz Dubaija koja djeluje na principu održivih modela suradnje s autohtonim zajednicama.

     

    Središnji element kolekcije je Kené, geometrijski uzorak koji pripadnicama Shipibo-Konibo kulture predstavlja kompleksan vizualni kod. U njihovoj tradiciji Kené nije ukras, već materijalizirani oblik kozmologije, grafička interpretacija odnosa među energijama, prostornim tokovima i nevidljivim strukturom svijeta.

    tina vrdoljak ranilovic portrait HI RES ph. franjo matkovic

    TINA VRDOLJAK RANILOVIĆ

    Svaki motiv nosi jasno definirano značenje, a proces izrade povezan je s ritualom učenja i prijenosa znanja kroz generacije. U tom kontekstu dizajnerica je pristupila motivu kuratorski, prepoznajući vrijednost naslijeđenog jezika oblika te ga prenijela u suvremeni modni okvir pročišćavanjem palete i prilagodbom proporcija, uz zadržavanje simboličkog identiteta koji motiv nosi.

    Suradnja je od početka koncipirana kao partnerska, čime je izbjegnuta dinamika aproprijacije koja često prati rad s tradicijskim motivima. Majstorice AMAABJ sudjelovale su u kreiranju uvjeta rada, određivanju cijene svojeg znanja i definiranju krajnjeg izgleda proizvoda. Svaka narukvica nastala je ručnim radom, u procesu koji traje dva dana, i potpisana je imenom žene koja ju je izradila.

    tina vr x amaabj x arqa WEB photo Franjo Matkovic 01

    Kolekciju čini sedam narukvica koje interpretiraju Kené i jedan autorski model nastao posebno za ovu suradnju. Tijekom rada dizajnerica je osmislila motiv koji su majstorice zajednice prepoznale i prihvatile kao kompatibilan njihovoj estetici, što dodatno potvrđuje dvosmjernost procesa.

    Fondacija ARQA u ovom je projektu imala ulogu posrednika koji ne djeluje kao klasična humanitarna organizacija, već kao struktura koja potiče ekonomsko osnaživanje kroz tradicijske vještine.

    tina vr x amaabj x arqa WEB photo Franjo Matkovic 08

    Nadahnuta andskom filozofijom Ayni – principom uzajamnosti – fondacija gradi dugoročne sustave koji omogućuju zajednicama financijsku neovisnost, pravednu naknadu i održiv radni model. ARQA dokumentira znanja i jezike, razvija edukacijske programe i otvara tržišne kanale za zanatske proizvode, čime se tradicijska estetika ne transformira u suvenirsku formu, nego dobiva mogućnost ulaska u globalni kulturni i dizajnerski diskurs.

    Vizualna kampanja, koju je u Zagrebu snimio modni fotograf Franjo Matković s Klarom Blažević kao zaštitnim licem, nastala je u produkciji umjetničkog direktora Romana Deckera iz fondacije ARQA. Estetika kampanje prati ideju prijenosa – između kontinenata, estetika i simbolika – dok su u styling uključeni i odjevni komadi iz kolekcije Tina VR za sezonu zima 2025.

     

    Sudionice projekta naglašavaju upravo dimenziju dijaloga. Martina Vrdoljak Ranilović opisuje suradnju kao susret dvaju svjetova u kojem njezina uloga nije bila mijenjanje izričaja zajednice, već stvaranje okvira koji komunicira sa suvremenom ženom.

    isabel sánchez agustín portrait HI RES ph. micael hocherman

    Isabel Sánchez Agustín, predsjednica udruge AMAABJ, ističe da njihova organizacija djeluje s ciljem očuvanja znanja njihovih predaka i osiguravanja ekonomske stabilnosti majstorica, osobito samohranih majki.

    andrea yateem portrait HI RES ph. franjo matkovic

    Andrea Yateem, osnivačica fondacije ARQA, naglašava da se filozofija Ayni u njihovom radu ne svodi na teoriju nego na iskustvo uzajamnog oslanjanja i učenja te da je za nju ova suradnja osobna posveta vrijednosti predmeta koji nose značenje.

    Kolekcija, dostupna u limitiranim količinama zbog složenosti izrade, rezultat je kontinuiranog procesa koji se ne promatra kao humanitarna akcija, nego kao model fair-trade suradnje.

    Majstorice same formiraju cijenu svog rada, a prihod se vraća zajednici kroz financiranje novih projekata i edukacija. Narukvica je odabrana kao medij upravo zato što u kulturi Shipibo-Konibo zauzima intimno mjesto – nosi se na zapešću, području pulsa – te je tradicionalno pripisivana zaštitna i iscjeljujuća uloga. Autentičnost kolekcije potvrđuje potpuna transparentnost procesa, odsutnost posrednika i činjenica da svaki komad nosi identitet stvarateljice. Suradnja zajednici donosi ne samo ekonomsku stabilnost nego i povećanu vidljivost na globalnoj razini, čime se otvara prostor za dugoročne projekte koji podržavaju očuvanje baštine.

    Zbog preciznosti tehnike i ručne izrade kolekcija je dostupna u ograničenim količinama, a prodaje se u studiju Tina VR na Strossmayerovu trgu u Zagrebu. U širem smislu ovaj projekt funkcionira kao primjer načina na koji se tradicijsko znanje može uključiti u suvremeni dizajn, ne kao citat ili stilizacija, nego kao ravnopravni kulturni sloj u kojem se različite estetike nadopunjuju, poštuju i otvaraju prema novim interpretacijama.

    tina vr x amaabj x arqa WEB photo Franjo Matkovic 07