NAMA slavi 140 godina // zagrebačku SHOPPING IKONU brojnih generaciju davno su otvorili bečki trgovci

    Zagrepčani imaju dva dućana koja su ikona grada – vidi u Nami, govore generacije, bake, djedovi, tete, mame, tate, klinci, unuci… jer tamo ima svega, kak se veli od igle do aviona. Otvorene su one na Trgu i na Kvatriću, a sami brend Nama ove godine slavi 140 godina. Nekada je to, naime, bio lanac robnih kuća koje su dale poseban pečat metropoli, a njezine stanovnike opskrbljivali svime i svačime. Nama na Trgu jedan je od najljepših zagrebačkih lokaliteta, treba tamo ući pa makar i samo radi arhitekture. A sve je počelo prije više od stoljeća.

    nama3

    Počeci Name vezani su uz dolazak bečkih trgovaca Carla Kastnera i Hermana Öhlera za vrijeme Austro-Ugarske. Oni su se 1879. godine zanimali za otvaranje trgovačke kuće u Zagrebu tražeći način da svoje ime i trgovačko poslovanje iz Beča prenesu i u Zagreb.

     

     

    - U Ilici broj 50 prvi put su istaknuli svoje ime: prva trgovina “Kastner i Öhler” otvorena je 1879. godine. Već 1882. približavaju se željenoj lokaciji u Ilici u 16, a potom unajmljuju prostor u prizemlju hotela k Caru austrijskom na današnjoj adresi – priča izvršna direktorica nabave i marketinga Name, Brankica Filipaj Mišić.

    NAMA 1 of 1 14

    Godina 1906. je godina u kojoj „Kastner i Öhler“ posluje u cijelom prizemlju hotela „K’ caru austrijanskom“, a 1937. godine vlasnici traže od grada dozvolu za adaptaciju i pritom dokupljuju susjedni grand hotel gdje robna kuća poprima današnje gabarite.

    NAMA 1 of 1 15

    - Bečki trgovci donijeli su u Zagreb dašak bečkog “štiha” pa su se tako u robnoj kući prodavale venecijanske čipke, istočnjački tepisi, londonska sukna, austrijske pomade, francuska ulja za kosu itd. Naravno da Nama pamti i dobra i teška vremena - već nakon otvaranja prve trgovine, Kastner i Öhler 1880. godine Zagreb trese razoran potres – ispričala je Brankica.

     

     

    Tijekom ratova, ponuda trgovine se mijenja pa od mode i luksuza prelazi na voštanice, petrolej, šibice itd. Nakon 2. svjetskog rata, Nama postaje lider moderne trgovine koja se vrlo brzo prilagođava izazovima novog doba.

    Tako Nama ima u počecima i štand na Dolcu, trgovinu lakovima u Ilici, ali i pokretnu trgovinu za opskrbu Omladinskih radnih akcija. Naravno, kasnije i prvu fonoteku, samoposlugu.

    - Smatramo da kupci uvijek gaje neku vrstu ljubavi prema Nami - nekad kao studenti koji su se za zimskih dana grijali u Nami, nekad kao djedovi i bake koji kupuju za unuke, a nekad se s nostalgijom sjećaju tete koja je radila tamo – otkrila je direktorica nabave i marketinga.

     

     

    Nama se osim transformacije asortimana mijenjala kroz povijest, no kupac je uvijek na prvom mjestu. O tome svjedoči Kućni red iz 1934. godine koji je zapravo mala knjižica u kojoj je satkana cijela filozofija trgovanja otkad je trgovine i trgovaca.

    To je jedinstven i danas moderan priručnik za trgovce koji dojmljivo i slikovito demistificira tajnu dobrog trgovca. Razrađeni su svi detalji do kraja kako se ophoditi s kupcem, kako nuditi robu i slagati. Tu filozofiju osim kvalitetnog asortimana nastojimo njegovati i danas kada se drugi trgovački lanci orijentiraju na samoizbor kupca bez pomoći i savjeta prodavača.

    1942. godine nova vlast Nezavisne države Hrvatska, razvlašćuje jednog od vlasnika Franju Öhlera (bio je otvoreni protivnik njemačkog fašizma) te njegov dio kupuje Josip Grgić, no ne zadugo. Nakon toga Ministarstvo narodnog gospodarstva NDH provodi ”zabranu otuđivanja u cijelosti ili djelomično”.

    Nama je u predratno vrijeme imala 27 prodajnih odjela i iznimnu ponudu robe.

     

     

    1945. godine osnovan je Narodni magazin, a kroz godine ubrzano se rade druge robne kuće te Nama postaje sinonim moderne trgovine u Hrvatskoj.

    - Obje naše Name nalaze se na dva najveća zagrebačka trga u samom centru grada te su ponude obiju robnih kuća okrenute prema urbanoj, poslovnoj i modnoj sceni grada Zagreba, kao i prema mnogobrojnim turistima koji u sve većoj mjeri posjećuju grad - podsjeća Brankica.

    Danas Nama posluje u dva objekta i dalje se transformira i mijenja prema zahtjevima njegovog visočanstva kupca. Mijenjaju asortiman, način prodaju, postaju eco friendly, kreću s web shopom, prisutni su na društvenim mrežama, planiraju se mijenjati, razvijati i modernizirati.

    - Planiramo njegovati 140-godišnju tradiciju trgovanja u zgradi koja je turistička atrakcija i prepoznatljiva vizura grada Zagreba – zaključila je Filipaj Mišić.