Pojam Haute couture utjelovljuje vrhunac modnog umijeća, a njegovo značenje daleko nadilazi doslovni prijevod „visoko krojaštvo“ (haute – visoko, couture – krojenje). To je oličenje francuskog luksuza, gdje se majstorski izrađeni odjevni komadi rađaju iz vizija vodećih svjetskih dizajnera. Haute couture odjeća izrađuje se od rijetkih i vrhunskih materijala, s velikom preciznošću i pažnjom prema detaljima.
FOTO: MAISON SCHIAPARELLI - HAUTE COUTURE - SPRING 2025
Haute couture ne predstavlja samo modu – on je dio pariške kulture i simbol vještina oblikovanja odjeće. Njegova povijest vodi nas u daleku 1858. godinu, kada je Englez Charles Frederick Worth u Parizu, na adresi 7, rue de la Paix, otvorio vlastitu modnu kuću. Njegova je modna radionica time postala temelj francuske modne industrije, a Pariz se s vremenom učvrstio kao svjetska prijestolnica mode.
U Francuskoj Haute couture nije samo prestižna oznaka, već i zakonom zaštićen pojam.
Fédération de la Haute Couture et de la Mode – guardian francuske modne industrije
Fédération de la Haute Couture et de la Mode službeno je tijelo koje upravlja francuskom modnom industrijom, osiguravajući njezin prestiž i utjecaj na globalnoj sceni.
Ima dvostruku misiju - s jedne strane, djeluje kao profesionalna organizacija koja pruža usluge svojim članovima i zastupa ih u poslovnom ekosustavu te pred državnim institucijama u Francuskoj i Europi.
S druge strane, kao organizator prestižnih modnih događanja, uključujući Paris Fashion Week i Haute Couture Week, postavlja službene kalendare i popratne aktivnosti.
Povijest i razvoj:
- 1868. – Na inicijativu Charlesa Fredericka Wortha osniva se Chambre Syndicale de la Couture, des Confectionneurs et des Tailleurs pour Dames et Fillettes, prva sindikalna organizacija posvećena modnoj industriji.
- 1911. – Organizacija mijenja ime u Chambre Syndicale de la Couture Parisienne.
- 1945. – Uvodi se zaštićena oznaka podrijetla Haute Couture, a organizacija postaje Chambre Syndicale de la Haute Couture.
- 1973. – Osnivaju se Chambre Syndicale du Prêt-à-Porter des Couturiers et des Créateurs de Mode i Chambre Syndicale de la Mode Masculine, a istog dana nastaje i Fédération Française de la Couture, du Prêt-à-Porter des Couturiers et des Créateurs de Mode.
- 2017. – Organizacija postaje Fédération de la Haute Couture et de la Mode.
- 2024. – Provedena je institucionalna reforma Fédération de la Haute Couture et de la Mode, prilagođavajući strukturu modernim izazovima modne industrije.
Kao ključna institucija u modnom sektoru, Fédération de la Haute Couture et de la Mode nastavlja njegovati nasljeđe izvrsnosti i inovacije, podupirući kreativnost i tradiciju visoke mode kroz stoljeća.
Kako bi danas kolekcija stekla pravo na ovu titulu, mora zadovoljiti stroge kriterije koji su postavljeni 1945. godine:
- Svaki komad mora biti izrađen po mjeri za privatne klijente.
- Modna kuća mora imati atelje u Parizu s najmanje 20 stalno zaposlenih krojača i dodatnih 20 tehničkih stručnjaka.
- Svake godine moraju biti predstavljene dvije kolekcije s najmanje 25 originalnih modela – u siječnju i srpnju, na Pariškom tjednu visoke mode.
Oznaku haute couture danas nosi samo 14 modnih kuća, među kojima su Dior, Alexis Mabille, Chanel, Elie Saab, Valentino, Jean Paul Gaultier, Schiaparelli, Viktor & Rolf, Gaurav Gupta...
Revije visoke mode pravi su umjetnički spektakli – scenografija, modeli, glazba i svaki pojedini komad odjeće spajaju se u nezaboravno iskustvo. Na primjer, tijekom Pariškog tjedna visoke mode 2019. godine, Chanel je rekreirao pariške ulice unutar raskošne Opere Palais Garnier, stvarajući kulisu koja je dodatno naglasila njihov bezvremenski dizajn.
Pariški tjedan visoke mode okuplja ekskluzivnu klijentelu, često nazivanu porte-monnaie sur pattes – „hodajući novčanici“. Za mnoge od njih, couture odjeća nije samo modni izričaj, već investicija i dio kolekcionarske umjetnosti.
Haute couture u muzejima
Haute couture nije rezerviran samo za modne piste – njegova priča oživljava i u muzejima diljem svijeta. Svake se godine održavaju izložbe posvećene visokoj modi u nekim od najpoznatijih kulturnih institucija, poput Palais Galliera i Musée Yves Saint Laurent u Parizu, Muzeja dekorativnih umjetnosti u Bordeauxu, londonskog Victoria & Albert muzeja te Nacionalnog muzeja Škotske u Edinburghu.
Način izrade - kako odjeća postaje umjetničko djelo
Haute couture odjeća u potpunosti se izrađuje ručno, a za njezinu izradu zaslužni su najvještiji majstori modne industrije. Njihov rad uključuje uzimanje mjera, kreiranje novih modela, popravljanje i prepravljanje odjeće te prilagodbu dimenzija, pri čemu svaka kreacija postaje jedinstveno umjetničko djelo.
Svaki couture komad izrađuje se po mjeri klijenta, u potpunosti prilagođen njegovoj silueti i željama. Za razliku od ready-to-wear kolekcija, haute couture nije masovno proizveden niti dostupan u standardnim veličinama u trgovinama brendova.
Mjeseci rada za jednu haljinu
Izrada haute couture komada traje mjesecima. Primjerice, jedna Giambattista Valli haljina može zahtijevati čak 240 sati rada i 6.000 metara tkanine. Među najsloženijim couture kreacijama izdvaja se Chanelova pernata haljina iz kolekcije proljeće/ljeto 2018., za koju je bilo potrebno 750 sati rada, dok je izrada Diorove "Miss Dior" haljine iz 2021. trajala nevjerojatnih 800 sati.
Haute couture simbolizira najvišu razinu kvalitete u modi, a cijena tome odgovara – iako u ovom segmentu cijena nije prioritet, već isključivo savršenstvo izrade. Neki komadi vrijede više od 100.000 eura, a ekstremni primjeri, poput raskošnih vjenčanih haljina, mogu premašiti milijun eura.
Ekskluzivnost bez kompromisa
U svijetu gdje se većina dizajnerske ready-to-wear odjeće proizvodi u stotinama primjeraka, haute couture postoji samo za jednog klijenta. Mnoge žene biraju couture upravo zbog ekskluzivnosti – sigurnosti da nikada neće vidjeti drugu osobu u istoj haljini.
Ipak, visoke cijene i stroga pravila mogu djelovati zastrašujuće za one koji nisu upućeni u ovaj svijet. Neka modna kuća dopušta prilagodbu – kombiniranje različitih modela, promjenu tkanina, boja ili duljina – dok druge inzistiraju na originalnom dizajnu. Neke kuće prodaju komade samo kao cjelovite lookove, dok druge omogućuju razdvajanje odjevnih predmeta.
Proces narudžbe često uključuje dvije do tri probe, a iako su cijene visoke, za dugogodišnje klijente ponekad postoji prostor za diskretne pregovore. Haute couture nije samo odjeća – to je investicija u umjetnost, zanat i neponovljiv luksuz.