Username *
Password *
Remember Me

Danas je on električni, u njemu su konstantno gužve, doživljavamo ga pod normalno, no on ima svoju zanimljivu povijest koju možete otkriti u zagrebačkom Tehničkom muzeju sljedeće srijede, 10. rujna kad se u podne gdje će se otvoriti izložba Prvi hrvatski tramvaj - 130. obljetnica osječke konjske željeznice. Osijek je, naime, prvi grad u Hrvatskoj gdje se u javnom prometu pojavio tramvaj.

 

open osijek tramvaj

 

Zagreb i Osijek danas su jedini od Hrvatskih gradova gdje se u javnom prometu koristi tramvaj, no njima su se svojedobno vozili i stanovnici Dubrovnika, Rijeke, Pule i Velike Gorice… Prvi tramvaj u Hrvatskoj počeo je prometovati 1884. u Osijeku. Osijek je tada imao oko 18.000 stanovnika, a s obzirom na ubrzano širenje grada i jaki gospodarski razvoj bilo je potrebno organizirati brži i masovniji gradski prijevoz putnika od tada postojećih konjskih omnibusa.

 

20140903 090047

 

27. lipnja 1883. sklopljen je ugovor između grada Osijeka i Osječkog d.d. za konjsku željeznicu o uvođenju konjskog tramvaja, tada suvremenog prometnog sredstva koje se udomaćilo u velikom broju gradova širom Europe. Osječko d.d. za konjsku željeznicu dobilo je po tom ugovoru koncesiju na 65 godina te dopuštenje za gradnju tramvajske pruge na gradskim ulicama i za gradnju spremišta za kola (remize) i staja za konje. Osječki konjski tramvaj službeno je počeo voziti 10. rujna 1884. Premda je prva inicijativa o elektrifikaciji tramvaja pokrenuta potkraj 1899. električni tramvaj u Osijeku počeo je prometovati tek 1926. godine. Razlog je bio bizaran - premda je gradsko poglavarstvo odobrilo projekt dva gradska koncesionara nisu se mogla dogovoriti o uvjetima njegove realizacije...

Izlošci su presnimci fotografija iz zbirki Državnog arhiva u Osijeku, Muzeja Slavonije Osijek te privatnih zbirki Ane Medvidović, Marina Topića i Vlade Pesta. Izvorne fotografije snimljene su u Osijeku krajem 19. i početkom 20. stoljeća.

 

20140903 090100
 
Autor izložbe Osječanin Vlado Pest, iako zvanjem stručnjak vanjske trgovine, a zanimanjem turistički vodič, najveći dio svog života iz ljubavi prema svome gradu posvetio je izučavanju njegove povijesti, osobito graditeljstva i prometa. Od prvoga svoga pisanoga rada "Razvoj arhitekture Osijeka" 1972. godine  do posljednjega koji je u pripremi za tisak, knjige "Moj Osijek - prilog povijesti gradnje grada" autor se posvećuje svome gradu i njegovoj prošlosti, pri čemu na razne načne nastoji obilježiti raznim događanjima značajne obljetnice svoga grada kao što i ovom izložbom želi hrvatskoj javnosti predstaviti prošlost svoga grada i prvoga hrvatskog tramvaja.

 

20140903 090208

 

Komentari (0)

There are no comments posted here yet

Komentiraj

Posting comment as a guest.
Attachment (0 / 3)
Share Your Location